Dieta Paleo

2021-09-16

dieta paleo

Otyłość, choroby serca i cukrzyca – to tylko niektóre z chorób, za które zwolennicy diety paleolitycznej obwiniają współczesny sposób odżywiania. Uważają, że jest on przeładowany cukrem, tłuszczem, a przede wszystkim przetworzoną żywnością. Ich proponowane rozwiązanie? Wyeliminowanie z codziennej diety większości wszechobecnie dostępnych produktów i powrót do sposobu żywienia, w jaki jedli nasi przodkowie (łowcy-zbieracze).

Na czym polega dieta paleo?

Tak więc, dieta Paleo to plan żywieniowy oparty na produktach pochodzenia naturalnego, podobnych do tych, które ludzie spożywali w epoce paleolitu (około 2,5 miliona do 10 000 lat temu). W składzie Diety Paleo możemy znaleźć głównie takie produkty jak: chude mięso, ryby, owoce, warzywa, orzechy i nasiona – produkty, które były owocem żmudnej pracy praludzi. Rozumowanie amatorów tej diety jest bardzo proste – ludzkie ciało jest genetycznie nieprzystosowane do współczesnej diety, która pojawiła się wraz z praktykami rolniczymi – idea ta jest znana jako hipoteza niezgodności.

Dieta paleo może pomóc schudnąć lub utrzymać wagę. Może mieć również inne korzystne skutki zdrowotne. Nie ma jednak długoterminowych badań klinicznych dotyczących korzyści i potencjalnych zagrożeń związanych z tą dietą. Osiągnięcie tych samych korzyści zdrowotnych jest także możliwe, podczas stosowania zbilansowanej diety oraz aktywnego stylu życia. 

Produkty dozwolone na Diecie Paleo

Mięsa wysokiej jakości

  • Jagnięcina – tutaj polecamy oczywiście naszą pyszną jagnięcinę angielską czy nowozelandzką grass fed. Mięso jagnięce dostarcza niezbędnych składników mineralnych i odżywczych dla zrównoważonej diety każdego człowieka. Jagnięcina jest idealna dla ludzi wybierających kuchnię dietetyczną i lekkostrawną.
  • Wołowina – polecamy mięso wysokiej jakości, certyfikowane, ze sprawdzonego źródła (bydło hodowane na wolnym wybiegu, bez użycia antybiotyków czy hormonów, z hodowli przestrzegającymi wysokich standardów dobrostanu zwierząt.
  • Drób – Bażanty, kuropatwy czy dzikie gołębie. Jest to znakomita, w pełni ekologiczna alternatywa dla ptactwa hodowlanego.
  • Dziczyzna – Mięso ze zwierząt żyjących w zgodzie z naturą i korzystające w pełni z jej dobrodziejstw. Dziczyzna jest mięsem bardzo chudym, bogatym w składniki odżywcze dzięki bogatej i zróżnicowanej diecie.

Ryby – szczególnie te bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 (takie jak łosoś, makrela czy tuńczyk)

Owoce

Warzywa

Orzechy i nasiona

Oleje z owoców i orzechów – takie jak oliwa z oliwek lub olej z orzechów włoskich

Produkty niedozwolone

Zboża – takie jak pszenica, owies i jęczmień

Rośliny strączkowe – fasola, soczewica, orzeszki ziemne i groch

Nabiał

Cukier rafinowany

Sól

Ziemniaki

Ogólnie żywność wysoko przetworzona

Porównanie z innymi dietami

W wielu badaniach klinicznych porównywano Dietę Paleo z innymi planami żywieniowymi, takimi jak na przykład dieta śródziemnomorska lub cukrzycowa. Podstawową różnicą między nimi jest brak produktów pełnoziarnistych i roślin strączkowych, które są uważane za dobre źródło błonnika, witamin i innych składników odżywczych. W diecie nie ma również produktów mlecznych, które są dobrym źródłem białka i wapnia. Ogólnie rzecz biorąc, badania te sugerują, że dieta paleo, w porównaniu z pozostałymi planami może przynieść pewne korzyści. Korzyści te mogą obejmować:

  • Szybszą utratę wagi
  • Lepszą kontrolę ciśnienia krwi
  • Niższe trójglicerydy

Jednak, żeby zrozumieć długoterminowe, ogólne korzyści zdrowotne związane z dietą paleo konieczne są dalsze badania, do których potrzeba grup losowo przydzielonych osób, na wielu różnych dietach.